Kasım 2019: Göteborg, İsveç

Image for post
Image for post

Uzun bir süredir yazmıyorum, biliyorum. Çok birikti. Önümüzdeki haftalarda kafamda birikenleri farklı başlıklara döküp planlı bir şekilde tekrar yazmaya başlamak istiyorum. Bugün yürüyüşteyken sonlandırmak üzere olduğumuz Kasım ayı hakkında kısa ve bilgilendirici bir yazı yazmayı planladım. Hayatını Türkiye’de geçirmiş bir insan olara son 1 ayda hissettiklerim farklı duygulardı. Başlayalım.

İsveç’e adım attığımdan beri (havaalanında pasaport kontrolü yapan polis dahil, bakınız: İsveç: İlk izlenimler) diyaloğa girdiğim neredeyse her İsveçli “soğuk havaya ve karanlığa hazır mısın?” sorusuyla korkutmaya çalışıyor, ben de “evet ulan, buraya taşınma sebeplerimizden biri de bu zaten” tepkisi veriyordum. Gördüğüm de en fazla Uludağ’da birkaç kış, askerde Afyon’da gece 3–5 nöbetleri…

İşin doğrusu, buraya Şubat ayı ortasında adım atmış olup, kışın etkisini tam görememiş olmamızdı. Soğuk hava gerçekten de problem değildi, sonuçta İsveç’in batısında yer alıyor olduğumuzdan kış ayları sıcaklık açısından gayet keyifli olup -0 ila 5 derece arasında-, pek de -10 derece altını görmeyecekti. Peki ya karanlık? Pek bir fikrim yoktu, hava durumu uygulamaları kışın en kısa gününde dahil Göteborg için 6 saat gün ışığı gösteriyordu, fena değildi bence. İsveç’in kuzey şehirleri için 2 saat gün ışığı gösteriyordu mesela, sıkıntılı. Peki ne oldu da bu yazıyı yazıyorum?

Her şey gayet normal gidiyordu aslında, ta ki şu haberi görene kadar. 1 ila 20 Kasım tarihleri arasında İsveç son 25 yılın en karanlık Kasım ayını yaşamış olup “soltimmar” dedikleri güneş süresi Göteborg için toplamda 10 saatti. Bu demek oluyordu ki, 1–20 Kasım arası toplamda 10 saat güneşi görmüştük. Öyle günlük güneşlik olması da değil ha, parçalı bulutlu falanda olsa güneşi görmekten bahsediyoruz. Yani ben pek de hatırlamıyorum açıkçası, en son Ekim sonunda görmüştük sanki hakkaten. Emin değilim. Telefonumda fotoğraf albümünde bu fotoğrafı buldum en son güneşe dair, sonrası yok.

Kasım ayı içerisinde Stockholm 28 saat güneş görmüş, biz ise 10 saat, rekor ise Växjö’de (Güneyde bir şehir), 2.2 saat. Yazık, güneydeler halbuki. Son 25 yılın rekoruymuş bu, taşındığımız yıla denk geldi. Korkutucu olan, bu durumu bu haberle beraber farkına varmış olmamız. Yoksa her şey normal gibiydi, alışmıştık karanlık olmasına.

Güneşli bir günün nasıl olduğunu unutmuşuz, her gün 9'a doğru hava aydınlanıyor, 15 civarında da gün bitiyor. Ben zannediyordum ki bu sürede (bu 6 saat boyunca) hava günlük güneşlik olacak. Öyle değilmiş. Hava ya gece ya da akşam. Öğlen falan yok yani. Yani saat olarak var da öğlen dışarı çıktığımızda hava hep kapalı, karanlık. Zaten gün içerisinde adam akıllı dışarı bakmıyorsan gündüz olduğunu bir tek öğle saatlerinde anlayabiliyorsun. Hep kapalı, hep yağmurlu, hep.

Fakat, geçtiğimiz Cuma günü ne oldu? Have güneşliydi. Ortalama 20 günden sonra ve hafta sonu da güneşli gösteriyordu. Daha iyi hissettiren bir Cuma günü olabilir miydi? Hayır. Güneş 16:00 civarında battı, aslında bu saatlerde batıyormuş ama biz 15:00 civarı battığını zannediyormuşuz. Hafta sonu için çılgın gibi planlar falan yapılıyor tabi şirkette, herkes heyecanlı, bir coşku falan. Ne oldu? Güneş var. Süper o zaman.

Uzun bir süreden sonra ilk adam akıllı güneşli hafta sonumuzu geçiriyoruz. Buradaki ilk yılımız olmasına rağmen benim bile içimde bir coşku var. Bu insanlarda nasıl olmasın? “Nasılsın?” diye sorduğumda, yorgun hissettiklerini söylüyorlar ya da depresif göründükleri oluyor. Çok da haklılar. Ben de hayatımı burada geçirmiş olsam, güneye göç etmek isterdim herhalde.

Daha Kasım ayındayız, kış aylarını heyecanla bekliyorum. Halbuki Ekim ayının başında -3 dereceyi görmüştük bir keresinde. Benim için nasıl olduğunu soracak olursanız karanlığı ve özellikle de soğuk havayı çok seviyorum! Eşim Eda da öyle. Sıcaklık derecesi daha da düşebilir, problem değil, hava daha karanlık olamaz zaten ama şu haliyle bile problem değil. Karanlığın ayrı bir gücü ve enerjisi var 💪 Nordik ülkelerin neden metal grupları çıkarmada lider olduklarını anlamak güç değil, ha? 😀 Türkiye’de death metal dinliyorken, buraya geçince black metal ağırlıklı olmasını tesadüf bulmuyorum 🤔

Güneş ve yaz mevsimi İsveç için kutsal. Farklı olan şeyler, kıymetli hale geliyor. Keyifli pazarlar!

iOS Engineer at Spotify via HiQ • Outdoor enthusiast 🌳 gokhan.se

Get the Medium app

A button that says 'Download on the App Store', and if clicked it will lead you to the iOS App store
A button that says 'Get it on, Google Play', and if clicked it will lead you to the Google Play store